Kokemusosaaminen sosiaali- ja terveysalalla – osaamisen (vielä) tunnistamaton muoto
Sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan monenlaista osaamista. Tiedon ja menetelmien lisäksi paikkansa on myös eletyn elämän myötä saaduilla kokemuksilla. Kyse on tällöin kokemusosaamisesta, kokemuksen kautta saadusta osaamisesta. Sitä ei vielä osata hyödyntää riittävästi sosiaali- ja terveysalalla.
Kokemusosaamisella tarkoitetaan kokemuksen tuomaa ymmärrystä ja tietoa, jota hyödynnetään työssä ammatillisen osaamisen rinnalla. Kokemustaustan jalostuminen kokemusosaamiseksi nähdään osana ammatillista kasvua. Se on henkilökohtaisen kokemuksen tai läheisnäkökulman kautta kertynyttä tietotaitoa ja ymmärrystä, joka on jalostunut työelämässä hyödynnettäväksi osaamiseksi. Kokemusosaamisen taustalla oleva kokemus voi koostua myönteisistä arkisista palvelunkäyttäjän kokemuksista tai liittyä jopa traumaattisiin elämänkokemuksiin.
Laajasti ajateltuna kokemusosaamista on oikeastaan kaikki elämässä saatu kokemustieto. Kokemusosaaminen on ikään kuin kattokäsite, jonka alle mahtuvat niin kokemusasiantuntijat, vertaiset, asiakasedustajat, kokemusmentorit, kokemustutkijat kuin kaikki muutkin asiaan liittyvät.
Miksi kokemusosaamisen tunnistaminen sosiaali- ja terveysalalla on tärkeää?
Olemme ihmisiä. Kaikkien kohdalle osuu elämän varrella vastoinkäymisiä, sairastumisia ja tuen tarvetta. Myös monet sosiaali- ja terveysalan ammattilaisista ovat olleet jossain elämänsä vaiheessa toimialansa palveluiden käyttäjinä. Meillä on myös monia rooleja elämämme aikana. Näistä kaikista kertyy kokemuksen tuomaa osaamista, jonka tunnistaminen ja tunnustaminen on vielä kovin vähäistä.
Kokonaisena työssä -hankkeessa on tehty kartoitus (Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kokemusosaaminen. DIAK), jonka tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa kokemusosaamisesta sosiaali- ja terveysalalla. Tietoa hyödynnetään hankkeen valmennusmallin ja työkalujen kehittämisessä sekä vaikuttamistyössä. Tutkimuksesta käy ilmi, että kokemusosaamista vahvistamalla ja lisäämällä sen hyödyntämistä saadaan aikaan laadukasta asiakaskohtaamista ja tuetaan myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työhyvinvointia sekä muutosta ihmislähtöiseen toimintakulttuuriin.
Uudenlaista osaamisajattelua
Kuten edellä todettiin, meillä kaikilla on osaamista hyvin erilaisista asioista. Osa niistä on tehty näkyväksi koulutusten, tutkintojen ja todistusten muodossa. Monilla osaaminen on jäänyt vaille minkäänlaisia todistuksia. Elämänkoulu voi olla ainoa suoritettu koulu. Usko itseen, oppimiseen ja osaamiseen ei ole korkealla.
Yhteiskunnassa tunnistetaan monenlaista osaamista esimerkiksi osaamiskartoituksien avulla. Ammatillisena oppilaitoksena meidän yksi tehtävämme on tunnistaa ja tunnustaa erilaista osaamista. Olemme siksi halunneet olla edelläkävijöitä ja nostaa sosiaali- ja terveysalan kokemusosaamisen muun osaamisen rinnalle. Alla muutama esimerkki, kuinka olemme tehneet kokemusosaamista näkyväksi asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja hanketoiminnan kautta:
- Kokemusasiantuntijoille suunnattu mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkinto
- Kokonaisena työssä -hanke, jossa kokemusosaamista etsitään sosiaali- ja terveysalalla jo työskenteleviltä
- Kokemusosaajavalmennus Rinnekodeille
Kokonaisena työssä -hankkeen kirjoitussarjassa verkoston jäsenet kertovat kokemusosaamisesta omista näkökulmistaan. Juttujen kirjoittajat ovat olleet mukana hankkeen toiminnassa eri rooleissa. Lue sarjan muut kirjoitukset:
– Voiko kokemusta ja osaamista erottaa toisistaan?
– Kokemuksia ja näkökulmia Elämällä oppii! -valmennuksesta
– Mihin milloinkin taivumme, asiakas ja minä? – omien kokemusten hyödyntäminen asiakastyössä
– Tarvitsemme kokemukseen perustuvaa osaamista sosiaali- ja terveysalan opinnoissa
Jos olet kiinnostunut aiheesta ja haluat lähteä kehittämään kokemusosaamisen hyödyntämistä sosiaali- ja terveysalalla, ota yhteyttä. Innostutaan yhdessä!
Irina Köntti
Asiakkuusvastaava
irina.kontti@sdo.fi