
Onko meillä ammatillisessa koulutuksessa mahdollisuutta olla kuulematta opiskelijoiden ääntä ja kokemuksia? Hanketyöntekijä Venla Silventoinen ja kehitysjohtaja Seija Markkanen kertovat Suomen Diakoniaopiston Opiskelijan äänellä -hankkeessa tehdystä kehittämistyöstä.
“Opiskelijan ääntä kuulemalla ja kuuntelemalla, tulee hänelle kokemus kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta. Tämä luo yleensä pohjan hyvinvoinnille ja sitä kautta vahvistaa oppimistuloksia.”
Opiskelijan äänellä -hankkeessa kehitettiin opiskelijoiden osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, arjenhallinnan taitoja sekä oppimisyhteisöjen hyvinvointijohtamista, yhteistyössä 17 ammatillisen oppilaitoksen voimin. Suomen Diakoniaopisto toimi verkostohankkeen koordinaattorina.
Oppimisyhteisön kehittämistyössä opiskelijat otettiin mukaan kehittämistyöhön
Hanketyössä luotiin hienoja toimintamalleja ja -tapoja opiskelijoiden osallisuuden ja yhdenvertaisuuden vahvistamiseksi. Kehittämistyötä tehtiin yhteistyössä opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa.
”Opiskelijoiden osallistuminen turvallisemman tilan periaatteiden kehittämistyöhön teki periaatteista opiskelijoiden näköisiä ja kuuloisia, silloin ne on helpompi ottaa osaksi omaa toimintaa.”

”Välitä ja vaikuta -aloitelomakkeen avulla opiskelijat voivat antaa palautetta ja kehittämisideoita oppimisyhteisön toiminnan kehittämiseksi. Aloitelomake on yksi vaikuttamisen tavoista, jolla opiskelijat voivat tuoda esiin toiveitaan ja tarpeitaan.”
Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja oppimisyhteisön hyvinvointijohtamisen vahvistaminen oli myös yksi kehitettävistä teemoista. Koko hankeverkoston yhteistyöllä laadittiin ammatillisen oppilaitoksen hyvinvointijohtamisen vuosikello, johon on koottu hyvinvointia tukevat toiminnot ja toimijat.
”Hyvinvointijohtamisen vuosikello auttaa hyvinvointia tukevien tavoitteiden asettamisessa sekä toimintojen tunnistamisessa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Aktiivisella viestinnällä tehdään hyvinvointijohtaminen näkyväksi.”
Hanketyöllä tuodaan näkyväksi kehittämiskohteita ja luodaan toimintamalleja, joita kehittää myös tulevaisuudessa
Hankkeessa tehdyn kehittämistyön ansiosta opiskelijakuntatoiminta on vahvistunut. Opiskelijakunnan rakenteita ja toimintaa on selkiytetty. Myös opiskelijoita on saatu innostumaan opiskelijakuntatoiminnasta.
”Opiskelijakuntatoiminta on opiskelijoiden näköistä toimintaa oppilaitoksen tukemana. Opiskelijakuntatoiminta on yksi opiskelijan mahdollisuuksista osallistua ja vaikuttaa.”
Osallistumisen ja vaikuttamisen toimintatapoja ja -malleja kehittämällä opiskelijoiden toiveet, näkökulmat ja ääni on tuotu kuuluvaksi ja näkyväksi osaksi oppimisyhteisön kehittämistoimintaa.
”Opiskelijoiden ääni saatu kuuluvaksi yhä vahvemmin myös johtotasolle. Opiskelijaedustusta on saatu myös oppimisyhteisön erilaisiin työryhmiin.”
Opetus- ja ohjaushenkilöstölle luotiin toimintamalleja sekä opetus- ja ohjausmateriaali esimerkiksi arjen hallintataitojen vahvistamiseen. Elämänhallinta ja osallisuus -opintojakson sisällön, rakenteen ja tehtävien kehittämisessä hyödynnettiin Ruori -työkalua.
Kaiken kaikkiaan hankkeen kehittämistyö loi perustaa, toimintatapoja ja materiaalia, jota voidaan jatkokehittää myös tulevaisuudessa.
”On saatu jotain, mitä ottaa käyttöön oppimisyhteisön toiminnassa. Kehittämistyö mahdollistaa jatkokehittämisen sekä toimintamallien ja materiaalien parastamisen myös tulevaisuudessa.”
Hanketyöstä innostumisen ja onnistumisen kokemuksia myös omaan työhön
Hanke- ja kehittämistyö tarjoaa parhaimmillaan innostumisen ja onnistumisen kokemuksia paitsi hanketoimijoille, myös oppimisyhteisön opiskelijoille ja henkilöstölle.
Venlasta parasta Opiskelijan äänellä -hanketyössä oli mm. henkilökunnan ja opiskelijoiden kohtaaminen yhteisen kehittämistyön merkeissä sekä yhteiset luovat ja osallistavat työskentelyhetket opiskelijoiden kanssa.

”Ryhmissä toteutettu Haluatko osallistua? -visa auttoi arvioimaan, miten hyvin opiskelijat tuntevat erilaisia vaikuttamisen mahdollisuuksia. Huumori ja osallistavat tavat toimivat yleensä aina opiskelijoiden kanssa.”
Kehittämistyö ja hanketyö ovat tuoneet näkyväksi, että oppimisyhteisöissä tarvitaan monipuolisia osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja, joista opiskelija voi valita itselleen ominaisen tavan toimia.
”Osallistumisen ja vaikuttamisen kokemus rakentuu opiskelijassa itsessään. Vaikka vaikuttamista tehtäisiin rennolla otteella, ei se tarkoita, ettei tulokset olisi yhtä vaikuttavia.”
Lisätietoja Opiskelijan äänellä -hankkeesta
Venla Silventoinen
venla.silventoinen@sdo.fi
