Eläinavusteisuus työpajatoiminnassa – esittelyssä Sovinnon nuorten työpajan ”koiraterapeutti” Yoda
Kuuluu haukahdus ja kynsien rapinaa lattiaa vasten. Yoda saapuu töihin Sovinnolle, aina yhtä iloisena ja hyväntuulisena. Innokkaat haukahdukset kaikuvat eteisessä, kun Yodalla on kova kiire päästä moikkaamaan kaikkia paikallaolijoita. Häntä heiluu hurjasti ja jokainen saa koiralta huomiota. Tervehdysten jälkeen rutiiniin kuuluu aamuruoan syöminen.
Aamupäivän Yoda viettää siliteltävänä ja halailtavana. Lounaan aikana ruskeat silmät tuijottavat syöjiä tiiviisti, josko hänellekin liikenisi jotain pientä herkkua. Iltapäivällä Yoda mielellään makoilee pajalaisten seurassa, välillä siirtyen sohvalle jonkun kainaloon.
Mitä Yoda tuo pajan arkeen?
Yoda tuo hymyn huulille, rentouttaa uutta tulijaa ja auttaa keskustelun aloittamisessa, sillä hänestä riittää aina puhuttavaa. Koiran läsnäolo lohduttaa myös vaikeina aikoina. Poskea vasten painuva kuono ja lempeät silmät pysäyttävät kiireen ja auttavat pysähtymään tähän hetkeen. Yoda myös toivottaa kaikki tervetulleiksi Sovinnolle. Hän käy jokaisen luona hetken siliteltävänä ja rapsuteltavana, oli tulija sitten vain käymässä tai päivittäin paikalla.
Yoda on työpajan kuvatuin hahmo, joka keventää arkea muuallakin kuin pajalla. Yodan kuva tuo turvaa ja muistuttaa, että hänet voi aina tavata työpajalla. Kuten eräs Sovinnon kävijä totesi: ”Kun oli vaikeaa, kaivoin Yodan kuvan kännykältä ja katselin sitä, niin oloni helpottui.”
Miksi koira sopii nuorten pajatoimintaan?
Lotta Hautamäki kuvaa kirjassaan Eläinavusteinen terapia, miten koirat sopivat hyvin eläinavusteiseen toimintaan, koska ne ovat luonteeltaan sosiaalisia, yhteistyöhaluisia ja herkkävaistoisia. Ne tarjoavat emotionaalista tukea, joka auttaa ihmistä tuntemaan olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi. Koirat myös helpottavat ja tuovat rentoutta kanssakäymiseen varsinkin silloin, kun esimerkiksi sosiaalinen ahdistus vaikeuttaa vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa.
Koiran silittäminen tai läsnäolo auttaa myös vähentämään jännitystä niin emotionaalisella kuin fysiologisellakin tasolla. Tällöin esimerkiksi sydämen syke ja verenpaine laskevat, mikä edistää rentoutumista lisäämällä oksitosiinin vapautumista ja vähentämällä stressihormonin eritystä. Koiran silittäminen, sen kanssa leikkiminen ja katseleminen auttavat siirtämään ajatukset pois ikävistä asioista edes hetkeksi.
Millaisia ovat eläinavusteisen työskentelyn eri muodot?
Eläinavusteinen työskentely jakautuu eläinavusteiseen terapiaan, pedagogiikkaan ja toimintaan.
- Eläinavusteisessa terapiassa (Animal-Assisted Therapy) eläin kuuluu osaksi kuntoutusprosessia. Sen tarkoituksen on edistää ihmisen psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia. Eläinavusteinen terapia on tavoitteellista toimintaa ja sen tuloksia seurataan sekä raportoidaan. Sitä voivat tarjota vain koulutetut ja Valviran hyväksymät ammattilaiset kuten psykoterapeutit sekä toiminta-, puhe- ja fysioterapeutit.
- Eläinavusteinen pedagogiikka (Animal-Assisted Education) on myös tavoitteellista toimintaa. Se sijoittuu kouluihin ja luokkahuoneisiin. Tällöin eläin toimii opetuksen, sosiaalisten taitojen ja kognitiivisen toiminnan tukena. Eläinavusteista opetusta tarjoavat aiheeseen perehtyneet opettajat.
- Eläinavusteisessa toiminnassa (Animal-Assisted Activity) ei ole varsinaisia tavoitteita vaan se on vapaamuotoisempaa ja vapaaehtoista toimintaa. Eläinavusteinen toiminta ei vaadi ammatillista koulutusta. Tällaiseen toimintaan on koiralle ja sen ohjaajalle tarjolla esimerkiksi kaverikoirakoulutuksia.
Sovinnon nuorten työpajalla Yoda-koiran kanssa tapahtuva työskentely on nimenomaan eläinavusteista toimintaa. Toiminta ei ole tavoitteellista vaan Yoda on kuin kaverikoira, joka ottaa vapaasti kontaktia ihmisiin ja tuo tullessaan hyvää mieltä, mahdollisuuden rapsutteluun ja halaamiseen.
LÄHTEET:
Beetz, A., Uvnäs-Moberg, K., Julius, H., ja Kotrschal, K. (2012) artikkeli *”Psychosocial and psychophysiological effects of human-animal interactions: The possible role of oxytocin”
Friesen, L. 2009. Exploring Animal-Assisted Programs with Children in School and Therapeutic Contexts. Early Childhood Education Journal 37, 261–267.
Hautamäki L, Ramadan F, Ranta P, ym. Eläinavusteinen terapia. Katsaus tutkimuskirjallisuuteen ja toimintaan Suomessa. Helsinki: Kela 2018.
Muñoz Lasa S, Ferriero G, Brigatti E, ym. Animal-assisted interventions in internal and rehabilitation medicine: a review of the recent literature.