Rahoittaja | Sosiaali- ja terveysministeriö |
---|---|
Hankkeen kesto | 01.01.2022 - 31.12.2024 |

Hankkeen tavoitteet
Työn, koulutuksen ja palveluiden ulkopuolella oleville yli 30-vuotiaille tarkoitetun sosiaalisesti vahvistavan toiminnan järjestäminen – ryhmätoiminta, yksilötyö, jalkautuva työ, vapaaehtoistoiminta ja Vapauteen valmennus.
PÄÄTAVOITE on tukea ja vahvistaa heikossa asemassa olevien työikäisten osallisuutta ja toimijuutta sekä heidän valmiuksiaan edetä kohti koulutusta ja työelämää.
Tavoite 1: Asiakkaiden kokemus valmiuksistaan toimia ja osallistua ympäröivässä yhteiskunnassa vahvistuu.
Tavoite 2: Asiakkaat kokevat tulevaisuuden suunnitelmiensa kirkastuvan. Asiakkaat ja vapaaehtoiset kokevat saavansa toiminnasta mielekästä sisältöä elämään.
Tavoite 3: Asiakkaiden kokemus työelämävalmiuksistaan vahvistuu toimintaan osallistumisen myötä.
Tavoite 4: Eri väestöryhmät kohtaavat toiminnan kautta.
Hankkeen toteutus
Asiakkaiden turvallisuuden vuoksi avoimet ryhmät voidaan tarvittaessa muuttaa verkossa toteutettavaksi, suljetuiksi ryhmiksi ja/tai ryhmien kokoa voidaan myös pienentää. Tulevana toimintavuonna tarjoamme uutena yksilöasiakastyön ulottuvuutena ratkaisukeskeistä ja intensiivistä yksilöllistä tukea asiakkaillemme.
Täysin uutena toimintamallina alkaa Vapauteen valmennus. Valmennus tarjoaa valvottua koevapautta suorittaville vangille yksilöllistä ja suunnitelmallista tukea, sekä monipuolista ryhmätoimintaa. Valmennuksessa harjoitellaan arjen taitoja, työelämävalmiuksia, löydetään omia voimavaroja, opitaan itsesäätelykeinoja sekä kartoitetaan tulevaisuuden suunnitelmia. Valmennukselle on tarvetta, sillä valvotun koevapauden toimintavelvoitepaikat eivät palvele kaikkia. Monelle vangille tarjotaan päihdekuntoutusta koevapauden toimintavelvoitepaikaksi, ja toisaalta taas pärjäävämmät vangit suorittavat koevapauden työssä tai koulutuksessa.
Lisätietoja hankkeesta
Sovinnon aikuistyö päättyi 31.12.2024. Toiminnan päättymisen taustalla olivat lainsäädäntöön liittyvät muutokset.
Yksilöohjaus on suunnitelmallista ja kokonaisvaltaista asiakastyötä, jota tehdään yksin, työparin tai asiakkaan verkoston kanssa joko toimistolla tai jalkautumalla.
Vapauteen Valmennus tarjoaa valvottua koevapautta suorittaville vangille yksilöllistä ja suunnitelmallista tukea, sekä monipuolista ryhmätoimintaa. Valmennuksessa harjoitellaan arjen taitoja, työelämävalmiuksia, löydetään omia voimavaroja, opitaan itsesäätelykeinoja sekä kartoitetaan tulevaisuuden suunnitelmia.
Jalkautuvalla työotteella tavoitellaan erityisesti palveluiden ulkopuolelle pudonneita. Säännöllistä jalkautumista toteutetaan viikoittain Monikeskuksen neuvonta- ja kohtaamispisteellä. Lisäksi jalkautumista toteutetaan säännöllisesti Kontulan lähiöasemalla, Helsingin vankilassa, Kalasataman palvelutorilla sekä tarvittaessa muissa matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa.
Ryhmätoiminta:
viikoittain Arjen suomea-ryhmä x2, kulttuurikahvila, liikuntaryhmä, kokkausryhmä ja Arjen taidot-ryhmä.
Vapaaehtoiset työntekijät ohjaavat avointa ryhmätoimintaa koordinaattoreiden tuella sekä osallistuvat muihin Sovinnon järjestämiin tilaisuuksiin halutessaan.
Hankkeen tulokset
Tulokset 2022
Tulosten mukaan olemme onnistuneet toiminnassamme pääsemään asetettuihin tavoitteisiin. Tulosten mukaan:
1. yksilöasiakkaiden tulevaisuudensuunnitelmat kirkastuivat,
2. toimintamme toi mielekästä sisältöä asiakkaidemme ja vapaaehtoisten elämään,
3. asiakkaiden valmiudet toimia ympäröivässä yhteiskunnassa ja palveluissa vahvistuivat,
4. asiakkaamme kohtasivat eri taustoista tulevia ihmisiä,
5. asiakkaiden toimijuudessa tapahtui positiivinen muutos ja
6. asiakkaiden työelämävalmiudet vahvistuivat.
Tämän tyyppisessä kokonaisvaltaisessa yksilötyössä on usein vaikeaa tuoda esiin kaikkia oleellisia asiakkaissa tapahtuvia muutoksia. Haastavissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden kohdalla kannatteleva keskusteluapu voi olla hyvinkin merkityksellistä sen hetkisessä tilanteessa, ja muutos voi näkyä asiakkaan elämässä vasta myöhemmin. Toisaalta joitakin pieniä, mutta merkityksellisiä muutoksia on haastavaa tuoda mittareilla näkyväksi. Usein asiakkaat itse tuovat sanallisesti esiin toimintamme vaikuttavuutta ja sen puolesta puhuvat myös suhteellisen vakiintunut asiakaskunta sekä hyvin toimiva puskaradio. Monille asiakkaistamme erityisen oleellista on ollut mahdollisuus saada kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä tukea elämän eri osa-alueisiin, jolloin myös muutos voi näkyä useilla eri elämän alueilla ja pitkän ajan kuluessa.
Vuonna 2022 käytetyt tiedonkeräystavat olivat monipuoliset ja helposti käytettävät sekä tietoa muutoksesta saatiin runsaasti. Kaikkea kerättyä tietoa ei voi pitää kuitenkaan 100% luotettavana, vaan suuntaa antavana. Esimerkiksi työntekijäarvioissa asiakkaissa tapahtuneen muutoksen arvioiminen voi olla haastavaa erityisesti, kun asiakasta tavataan harvakseltaan ja tietty aika kerrallaan. Työntekijäarvio on siksi rakennettu sellaiseksi, että siinä on mahdollista jättää täyttämättä kohdat, joita ei voida arvioida. Työntekijäarviointiin saattaa myös vaikuttaa, jos työntekijä vaihtuu, koska uudella työntekijällä ei ole kaikkea aiempaa kokemusta ja tietoa asiakkaasta, vaan arvioi asiakkaita omasta näkökulmastaan. Työntekijäarvion tuloksia tarkastellessa on myös hyvä huomioida, että ne ovat työntekijän subjektiivisia näkemyksiä, eivät asiakkaan omia kokemuksia. Työntekijäarviosta saatavaa muutostietoa on saatu vain niistä asiakkaista, joita on tavattu useamman kerran ja useamman kuukauden aikana. Työntekijäarviota ovat täyttäneet useampi henkilö työntekijävaihdoksesta johtuen. Tarkastelimme seurannan ja arvioinnin tuloksia siitä näkökulmasta, että vaikuttivatko työntekijävaihdokset tuloksiin. Tulokset olivat kuitenkin hyvin yhdenmukaisia, eikä niistä noussut suuria muutoksia.
Asiakkaiden itsearviointikyselyyn vastanneet ovat pääsääntöisesti heitä, jotka ovat sitoutuneet toimintaamme. Usein ne asiakkaat, jotka ovat kadonneet tai käyneet vain kertaluontoisesti, eivät ole vastanneet asiakkaiden itsearviointikyselyyn. Myös joidenkin asiakkaiden toimintakyky ja kysymysten ymmärrys on voinut vaikuttaa tuloksiin siitä huolimatta, että asiakaskysely on tehty selkokielellä ja englanniksi.
Jalkautuvasta työstä emme keränneet arviointidataa, mutta saimme asiakkailta välitöntä suullista palautetta; monet asiakkaat saivat tarvittavaa apua, kun sitä ei ollut muualla kunnan palveluissa saatavilla ja kokivat sen hyödylliseksi, siitä sanallisesti kiittäen. Vaikka koronatilanne osaltaan hankaloitti asiakastyötä erityisesti vielä alkuvuodesta, siitä huolimatta tulosten mukaan toiminnassa onnistuttiin hyvin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja saamaan positiivista muutosta aikaan heidän elämässään. Pienetkin positiiviset muutokset haastavissa elämäntilanteissa olevien henkilöiden kohdalla voi olla käänteentekeviä kohtia, jotka kannattelevat ja käynnistävät useampien muutosten prosessin kohti vahvistuvaa hyvinvointia, osallisuuden kokemusta ja aktiivisempaa toimijuutta yhteiskunnassa.
Tulokset 2023
Toiminta on pääasiallisesti saavuttanut asetetut tavoitteet. Tulosten mukaan voidaan todeta, että:
1. yksilöasiakkaiden tulevaisuudensuunnitelmat kirkastuivat,
2. toiminta toi mielekästä sisältöä asiakkaiden ja vapaaehtoisten elämään,
3. asiakkaiden valmiudet toimia ympäröivässä yhteiskunnassa ja palveluissa vahvistuivat,
4. asiakkaamme kohtasivat eri taustoista tulevia ihmisiä,
5. asiakkaiden toimijuudessa tapahtui positiivinen muutos
6. asiakkaiden työelämävalmiudet vahvistuivat.
Tämän tyyppisessä kokonaisvaltaisessa yksilötyössä on usein vaikeaa tuoda esiin kaikkia oleellisia asiakkaissa tapahtuvia muutoksia. Haastavissa
elämäntilanteissa olevien asiakkaiden kohdalla kannatteleva keskusteluapu voi olla hyvinkin merkityksellistä sen hetkisessä tilanteessa, ja muutos voi
näkyä asiakkaan elämässä vasta myöhemmin. Toisaalta joitakin pieniä, mutta merkityksellisiä muutoksia on haastavaa tuoda mittareilla näkyväksi.
Usein asiakkaat itse tuovat sanallisesti esiin toimintamme vaikuttavuutta ja sen puolesta puhuvat myös suhteellisen vakiintunut asiakaskunta, suullisesti
annettu kiitollinen palaute toiminnasta sekä hyvin toimiva puskaradio. Monelle asiakkaalle erityisen oleellista on ollut mahdollisuus saada
kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä tukea elämän eri osa-alueisiin, jolloin myös muutos voi näkyä useilla eri elämänalueilla ja pitkän ajan kuluessa.
Vuonna 2023 käytetyt tiedonkeruutavat olivat monipuoliset ja helposti käytettävät. Tietoa muutoksesta saatiin runsaasti. Kaikkea kerättyä tietoa ei
voi pitää kuitenkaan täysin luotettavana, vaan suuntaa antavana. Esimerkiksi työntekijäarvioissa asiakkaissa tapahtuneen muutoksen arvioiminen voi olla
haastavaa erityisesti, kun asiakasta tavataan harvakseltaan ja tietty aika kerrallaan. Työntekijäarvio on siksi rakennettu sellaiseksi, että siinä on mahdollista jättää täyttämättä kohdat, joita ei voida arvioida. Työntekijäarviointiin on voinut vaikuttaa työntekijöiden vaihtuminen, koska uusilla työntekijöillä ei ollut kaikkea tietoa asiakkaasta, vaan arvioi asiakkaita omasta näkökulmastaan. Työntekijäarvion tuloksia tarkastellessa on myös hyvä huomioida, että ne ovat työntekijän subjektiivisia näkemyksiä, eivät asiakkaan omia kokemuksia. Työntekijäarviosta saatavaa muutostietoa on saatu vain niistä asiakkaista, joita on tavattu useamman kerran ja useamman kuukauden aikana. Työntekijäarviota ovat täyttäneet useampi henkilö työntekijävaihdoksesta johtuen.
Asiakkaiden itsearviointikyselyyn vastanneet ovat pääsääntöisesti heitä, jotka ovat sitoutuneet toimintaamme. Usein ne asiakkaat, jotka ovat kadonneet tai käyneet vain kertaluontoisesti, eivät ole vastanneet asiakkaiden itsearviointikyselyyn. Myös joidenkin asiakkaiden toimintakyky ja kysymysten ymmärrys on voinut vaikuttaa tuloksiin siitä huolimatta, että asiakaskysely on tehty selkokielellä ja englanniksi. Kirjallisen palautteen antaminen on monilla asiakkaistamme haastavaa heikon kielitaidon sekä digitaitojen vuoksi.
Jalkautuvasta työstä emme keränneet arviointidataa, mutta saimme asiakkailta välitöntä suullista palautetta; monet asiakkaat saivat tarvittavaa
apua, kun sitä ei ollut muualla kunnan palveluissa saatavilla ja kokivat sen hyödylliseksi, siitä sanallisesti kiittäen. Välittömän suullisen palautteen
mukaan toiminnassa onnistuttiin hyvin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja saamaan positiivista muutosta aikaan heidän elämässään. Pienetkin
positiiviset muutokset haastavissa elämäntilanteissa olevien henkilöiden kohdalla voi olla käänteentekeviä kohtia, jotka kannattelevat ja käynnistävät
useampien muutosten prosessin kohti vahvistuvaa hyvinvointia, osallisuuden kokemusta ja aktiivisempaa toimijuutta yhteiskunnassa.
Jalkautumisen vähäiseen määrään vaikutti pääasiallisesti yhteistyökumppani Monik ry:n neuvontapisteen toiminnan loppuminen, sillä olimme vuosien ajan luoneet verkostoa ja rakentaneet luottamusta maahanmuuttajayhteisöön jalkautumalla säännöllisesti Itä-Helsingin Puhokselle ja sen lähiympäristöön.
Alla eriteltynä toiminnan tunnuslukuja, tuotoksia ja niiden sisältöjä.
RYHMÄTOIMINTA
– Luetaan yhdessä- ryhmä Sovinto (1krt/vk)
– Luetaan yhdessä -ryhmä Kontula (1krt/vk)
– Luetaan yhdessä -ryhmä Zoom (1krt/vk)
– Retkiryhmä (1krt/kk)
– Ruokaryhmä (1krt/kk)
– Tapahtumat (avoimet ovet, sieniretki, pikkujoulut)
Luetaan yhdessä -ryhmissä opetetaan suomen kieltä matalalla kynnyksellä ja tasosta riippumatta. Retkiryhmässä vieraillaan eri kulttuurikohteisiin ja
ruokaryhmässä tehdään ruokaa asiakkaiden ja vapaaehtoisten johdolla. Mahdollistimme onnistuneesti kohtaamisia eri taustaisten ihmisten välillä,
nuorista aikuisiin ja maahanmuuttajista kantasuomalaisiin. Ryhmät kokoontuivat 122 kertaa ja saavuttivat 642 käyntiä.
VAPAAEHTOISTOIMINTA
Vapaaehtoiset toimivat ohjaajina ryhmätoiminnassa. He myös suunnittelivat toimintaa työntekijöiden tuella ja arvioivat toiminnan tuloksellisuutta. Useat
vapaaehtoiset ovat olleet toiminnassa mukana useita vuosia, mutta myös uusia vapaaehtoisia tavoitettiin. Työntekijät kohtasivat vapaaehtoisia 122
kertaa (ryhmätoiminnan yhteydessä) ja lisäksi vapaaehtoisille järjestettiin 2 virkistyspäivää.
YKSILÖOHJAUS
Tavoitteellista, pitkäjänteistä ja asiakkaan yksilöllisen tilanteen huomioivaa tukea, palveluohjausta ja verkostoyhteistyötä, tarvittaessa intensiivistäkin
tukea. Vuonna 2023 toteutui 183 yksilötapaamista.
JALKAUTUVA TYÖ
Työntekijät jalkautuivat 36 kertaa 2-3h ajaksi yhteistyötahojen toimipisteisiin (Kontulan lähiöasema, African Care ry, Myllypuron sosiaaliasema) tavoittaakseen kohderyhmiä mahdollisimman kattavasti.
Tulokset 2024
Toiminta saavutti erinomaisesti asetetut tavoitteet:
•yksilöasiakkaiden tulevaisuudensuunnitelmat kirkastuivat,
•toiminta toi mielekästä sisältöä asiakkaiden ja vapaaehtoisten elämään,
•asiakkaiden valmiudet toimia ympäröivässä yhteiskunnassa ja palveluissa vahvistuivat,
•asiakkaamme kohtasivat eri taustoista tulevia ihmisiä,
•asiakkaiden toimijuudessa tapahtui positiivinen muutos
• asiakkaiden työelämävalmiudet vahvistuivat.
Toiminta saavutti myös määrälliset tavoitteet:
•Vuonna 2024 yksilöohjaukseen osallistui 82 asiakasta.
•Yksilötapaamisia oli 183.
•Aikuistyössä jalkauduttiin 80 kertaa eri yhteisöihin ja yhteistyökumppaneiden tiloihin.
•Toiminnassa oli mukana myös 21 vapaaehtoista, jotka ohjasivat aikuistyön ryhmätoimintaa.
•Ryhmissä oli kaiken kaikkiaan yli 1000 käyntiä vuonna 2024.
Kokonaisvaltaisessa yksilötyössä on ollut haastavaa todentaa ja tuoda esiin kaikki merkittävät muutokset, joita asiakkaissa tapahtuu. Vaikeissa elämäntilanteissa oleville asiakkaille kannatteleva keskusteluapu on voinut olla erittäin merkityksellistä juuri sillä hetkellä, vaikka muutokset heidän elämässään näkyisivät vasta myöhemmin. Pienet, mutta tärkeät muutokset voivat myös olla hankalia mitata ja todentaa. Usein asiakkaat ovat kertoivat itse suoraan toimintamme vaikutuksista, ja näitä vahvisti myös vakiintunut asiakaskunta, suullisesti saatu kiitollinen palaute. Monille asiakkaille erityisen tärkeää oli mahdollisuus saada kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä tukea elämän eri osa-alueilla, mikä voi johtaa muutoksiin monilla elämänalueilla pitkän ajan kuluessa.
Vuonna 2024 käytössä olleet tiedonkeruumenetelmät olivat monipuolisia ja helppokäyttöisiä, minkä ansiosta muutoksesta saatiin runsaasti tietoa. Kaikkea kerättyä tietoa ei kuitenkaan voida pitää täysin luotettavana, vaan enemmän suuntaa antavana. Esimerkiksi työntekijäarvioissa asiakkaissa tapahtuneiden muutosten arviointi voi olla haastavaa, erityisesti silloin, kun asiakasta tavataan harvoin ja vain lyhyen aikaa kerrallaan. Työntekijäarvio onkin suunniteltu niin, että kohtia, joita ei voida arvioida, voi jättää tyhjäksi. On myös hyvä muistaa, että työntekijäarvioiden tulokset ovat työntekijöiden subjektiivisia näkemyksiä, eivät asiakkaiden omia kokemuksia. Muutostietoa on saatu vain niistä asiakkaista, joita on tavattu useita kertoja ja pidemmän ajanjakson aikana. Työntekijävaihdosten vuoksi arvioita on täyttänyt useampi henkilö.
Asiakkaiden itsearviointikyselyyn vastanneet ovat pääsääntöisesti heitä, jotka ovat sitoutuivat toimintaan. Usein ne asiakkaat, jotka osallistuivat toimintaan kertaluontoisesti, eivät ole vastanneet itsearviointikyselyyn. Joidenkin asiakkaiden toimintakyky ja kysymysten ymmärrys on voinut vaikuttaa tuloksiin siitä huolimatta, että asiakaskysely on tehty selkokielellä ja englanniksi. Kirjallisen palautteen antaminen on monilla asiakkaistamme haastavaa heikon kielitaidon sekä digitaitojen vuoksi.
Saimme asiakkailta välitöntä suullista palautetta runsaasti. Monet asiakkaat kokivat saaneensa omaan elämäntilanteeseensa sellaista apua, jota ei ollut muualla kunnan palveluissa saatavilla. Välittömän suullisen palautteen mukaan toiminnassa onnistuttiin hyvin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja saamaan positiivista muutosta aikaan heidän elämässään. Pienetkin
positiiviset muutokset haastavissa elämäntilanteissa olevien henkilöiden kohdalla voi olla käänteentekeviä kohtia, jotka kannattelevat ja käynnistävät useampien muutosten prosessin kohti vahvistuvaa hyvinvointia, osallisuuden kokemusta ja aktiivisempaa toimijuutta yhteiskunnassa.
JALKAUTUVA TYÖ
Teimme aktiivisesti jalkautuvaa työtä Itä-Helsingin maahanmuuttajayhteisöihin ja palveluihin. Näiden kautta saimme toiminnalle näkyvyyttä asiakaskunnassa, rakensimme verkostoja ja tapasimme kohderyhmää kasvokkain heille tutussa ympäristössä. Vuonna 2024 jalkauduimme African Care ry:hyn, STOA-kirjastoon sekä Työllisyyspalveluihin yhteensä 80 kertaa ja tapasimme 145 asiakasta.
YKSILÖOHJAUS
Yksilöasiakastyö oli tavoitteellista, pitkäjänteistä ja asiakkaan yksilöllisen tilanteen huomioivaa tukea, palveluohjausta ja verkostoyhteistyötä, tarvittaessa intensiivistäkintukea. Vuonna 2004 yksilöohjauksessa oli 82 asiakasta ja toteutimme 183 yksilötapaamista.
RYHMÄTOIMINTA
Kielikahvilatoiminnassa vapaaehtoiset opettivat suomen kieltä matalalla kynnyksellä ja tasosta riippumatta. Yhteistyökumppanina toimi Luetaan yhdessä -verkosto. Retkiryhmässä vierailtiin eri kulttuurikohteisiin ja ruokaryhmässä tehtiin yhteisesti ruokaa asiakkaiden ja vapaaehtoisten johdolla. Hyvinvointiryhmässä hyödynnettiin luontoa ja luovia menetelmiä. Lisäksi pilotoimme kahvilatoimintaa SDO:n Sturenkadun kampuksen kanssa. Kahvilatoiminnassa oli mahdollista harjoitella kahvilassa tehtäviä työtehtäviä, kuten kassan käyttöä ja asiakaspalvelua. Mahdollistimme onnistuneesti kohtaamisia eri taustaisten ihmisten välillä, nuorista aikuisiin ja maahanmuuttajista kantasuomalaisiin. Ryhmätoiminnassa oli yli tuhat käyntiä vuonna 2024.
Ryhmiä olivat
•Kielikahvila Sovinto (Sovinnon Toimintakeskus)
•Suomen kielen alkeet (Zoom-etäryhmä)
•Kielikahvila (STOA-kirjasto)
•Hyvinvointiryhmä
•Retkiryhmä
•Ruokaryhmä
•Sturenkadun kahvilatoiminta
VAPAAEHTOISTOIMINTA
Vapaaehtoiset toimivat ohjaajina ryhmätoiminnassa ja toiminnassa oli yhteensä 21 vapaaehtoista vuonna 2024. He suunnittelivat toimintaa työntekijöiden tuella ja arvioivat toiminnan tuloksellisuutta. Vapaaehtoisille järjestettiin virkistyspäiviä, koulutusta sekä yhteisiä tapaamisia hyvinvoinnin ja sitoutumisen tukemiseksi.