Siirry sisältöön

Hyvinvointia liikkuen, AVI

RahoittajaAluehallintovirasto, Opetus- ja kulttuuritoimi
Hankkeen kesto01.12.2022 - 31.12.2023

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on kehittää ja pilotoida oppilaitoksessamme Hyvinvointia liikkuen-vuosikello osaksi oppilaitoksemme hyvinvointi- ja opetustyötä. Vuosikello sisältää monipuolista hyvinvointitietoa, toimintaa ja tekoja, jotka tukevat opiskelijoiden ja henkilöstön fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä tarjoamalla ilon, osallisuuden, oppimisen ja yhteisöllisyyden kokemuksia.

Hankkeen toteutus

Joulukuu 2022: Hankkeen käynnistäminen ja suunnittelu sekä SDO:n yhteisen Havaitse hyvä- joulukalenterin luominen.

Vuosi 2023:
– Kuukausitiedotteita intrassa ja somessa (kuukauden liike ja kuukauden teemaan liittyvää tietoa ja vinkkejä)
– Kerhotoimintaa ja lajikokeiluja (kampuskohtaisesti)
– Liikkuvia kohtaamisia kampuksen arjessa esim. opiskelijoiden olohuoneella/ kahveilla
– Hyvinvointitietoa lisäävää tietoa ja koulutusta
– Hyvinvointitapahtumia mm. viikolla 19 hyvinvointipäivä opiskelijoille ja henkilökunnalle ja viikko 40 hyvinvointiviikko
– Arkiaktiivisuutta ja hyvinvointia edistäviä tempauksia
– Vuosi päättyy SDO:n yhteiseen tanssiin

Lisätietoja hankkeesta

Vuosikello luodaan oppilaitoksen arkeen sopivaksi yhdessä. Se sisältää mm. kaikille avointa kerhotoimintaa, monipuolisesti eri liikuntakokeiluja, hyvinvointitempauksia ja tapahtumia kampuksilla, opiskelijoiden kohtaamisia kampusten kohtaamispaikoissa (opiskelijoiden kahvit/ olohuone). Näiden lisäksi tarjotaan erilaisia koulutuksia ja kursseja opiskelijoille ja henkilöstölle heidän toiveensa huomioon.

Lähinä tapahtuvien hyvinvointia lisäävien kohtaamisten lisäksi hanke on näkyvästi esillä sosiaalisessa mediassa mm. Instagram. Sosiaaliseen mediaan luodaan hyvinvointia liikkuen teemaan liittyviä sisältöjä mm. tietoa hyvinvoinnista ja vinkkejä arkeen sekä muuta liikunnallista toimintaa. Sisältöä suunnitellaan ja luodaan yhteistyössä opiskelijoiden, oppilaitoksen henkilöstön, opiskelijahuollon ja alueen toimijoiden kanssa.

Opiskelijat ovat mukana vuosikellon suunnittelussa, toteutuksessa kehityksessä mukana. Liikuntatuutorit luovat oppilaitoksen mm. arkeen sopivaa toimintaa ja tempauksia sekä luomaan kuukausitiedotteen ja sosiaaliseen mediaan sisältöjä. Näiden lisäksi opiskelijaedustaja pääsee mukaan kehittämään vuosikelloa ja tuomaan opiskelijoiden näkökulmaa esille hyvinvointiryhmässä.

Hankkeen tulokset

Hankkeen aikana luotiin vuosikello, joka sisältää monipuolista toimintaa hybridisti. Vuosikellossa on huomioitu oppilaitoksen arki sekä kehitettyjen toimintojen juurruttaminen oppilaitoksen hyvinvointityöhön jatkossakin.

Hankevuoden toteutukset:

– Edistimme liikkuvan kulttuurin muutosta oppilaitoksessa mm. luoden liikunnan ja hyvinvoinnin teemoille näkyvyyttä, madaltaen puheeksi ottamista arjen hetkissä ja keskusteluissa.

– Järjestimme Amistanssit Helsingissä, Lahdessa ja Oulussa. Tanssien järjestämisestä muodostui hyvä muisto järjestelyihin tai juhlaan osallistuneille sekä yhteisöllisyyttä tukeva liikunnallinen perinne. Amistansseja tuli katsomaan kampuksen väkeä ja tanssijoiden läheisiä sekä yhden kampuksen kenraaliharjoitusta tuli katsomaan myös peruskoulun oppilaita. Tanssijoita oli 60 ja yleisöä yhteensä noin 360. Amistanssit saivat paljon positiivista näkyvyyttä kampuksilla ja sosiaalisessa mediassa.

– Toteutimme koko oppilaitoksen yhteisestä joulukalenteria, jonka luukut avattiin Instagramissa. Tämä vahvisti yhteistyötä sekä näkyvyyttä verrattuna hankkeen omaan toimintaan.

– Tarjosimme kaikille avointa kerhotoimintaa, mutta siihen sitoutuminen oli koulupäivien ulkopuolella vaikeaa ja opiskelijoiden sitoutuminen kerhoihin vaikeaa. Eri kampuksille suunnitellut avoimet hyvinvointitapaamiset esim. olohuonetiloissa ovat kampusten koon ja muiden alueellisten erojen vuoksi toteutuneet eri tavoin ja eri intensiteetillä.

– Hankkeessa vahvistettiin alueellista yhteistyötä eri toimijoiden, kuten liikuntapalveluiden, lajikokeiluiden ja hyvinvointitoimijoiden kesken, sekä tutustumalla alueen liikuntatiloihin ja harrastusmahdollisuuksiin.

– Hyvinvointipäivä ja -viikko ovat toimintaa, joita on jatkettu aikaisemmista hankkeista ja joka on juurtunut yhteiseksi toiminnaksi muun henkilökunnan ja opiskelijoiden kanssa yhdessä toimien. Lisäksi vahvistettiin myös henkilöstön hyvinvointia koko kampuksen henkilöstön kesken toimien ja liikkuen sekä tutustuen kollegoihin liikkumisen kautta.

– Opiskeluhyvinvoinnin toimijoiden ja kampuksen hyvinvointiryhmien kokouksiin osallistuminen on vahvistanut hyvinvoinnin laajemman kuvan hahmottamista ja on tuonut foorumin tiedon jakamiselle ja tutustumiselle.

– Opiskelijoiden osallistaminen: hankkeen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen osallistui kaikilla kampuksilla useita liikuntatutoreita. Liikuntatutorit toteuttivat liikunnallisia toimintoja osana kampusten arkea. Tutoreiden toiminnat linkittyivät heidän opintoihinsa mm. liikkumisen ohjaaminen, työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen sekä vertaisena toimiminen. Tämä lisäsi yhteistyötä eri opettajien kesken.

– Viestintä ja näkyvyys: Sosiaalisen median kautta liikunta ja sen merkitys hyvinvoinnille on tullut näkyväksi laajemmin. Näkyvimmin tavoitimme yleisöä Instagramin kautta.

– Liikuntaympäristöt: hankkeen aikana vahvistettiin liikkumista erilaisissa ympäristöissä hyödyntäen kampusten tilojen lisäksi lähiympäristön liikuntatiloja ja -mahdollisuuksia. Liikuttiin myös siellä, missä liikettä ei tavallisesti ole. Näiden lisäksi luotiin yhteistyö paikallisen yrittäjän kanssa ja saatiin malli liikuntatilojen vuokrauksesta Oulun kampukselle, missä omaa liikuntatilaa ei ole.

– Liikuntavälineet: kampuksille tehtyjen välinehankintojen avulla liikkumisen ja hyvinvoinnin puheeksi ottaminen madaltui esimerkiksi tapahtumissa opiskelijat olivat kiinnostuneita mittaamaan omaa puristusvoimaansa sekä tutustumaan aktiivisuusrannekkeiden mahdollisuuksiin kertoen myös omia kokemuksia niiden käytöstä hyvinvoinnin seurannassa.

Suomen Diakoniaopisto Päivi Mettovaara paivi.mettovaara@sdo.fi +358 50 514 1426