Johanna perusti menestyvän yrityksen
Opiskelijan tarina
Opiskelijan tarina
Entinen opiskelijamme perusti yrityksen, jonka nopea menestys yllätti itse yrittäjän.
Kun Johanna Tammi-Ikonen opiskeli aikoinaan kosmetologiksi SKY-Opistossa (nyk. Suomen Diakoniaopisto), hän meinasi lopettaa ensimmäisen vuoden jälkeen.
”Ajattelin, että tämä on aivan huuhaa-ala.”
Johannan opinto-ohjaaja ei kuitenkaan suostunut päätökseen helpolla vaan kannusti Johannaa suorittamaan vielä toisen vuoden opinnot.
Ja hyvä niin. Toisena vuonna opiskelu tuntuikin jo ihan erilaiselta.
”Pääsin opiskelemaan kauneudenhoitoalaa laajemmin. Näin alan useammat uramahdollisuudet ja pääsin opiskelemaan yrittäjyyttä.”
Johanna valmistui kosmetologiksi vuonna 2000. Hän lähti heti töihin kosmetiikan pariin mutta ei kosmetologiksi.
”Työskentelin lähes viisitoista vuotta kosmetiikan maahantuonnissa työntekijänä”, Johanna kertoo.
Hän teki päämiesyhteistyötä, loi verkostoja ja kartutti vahvaa osaamista kosmetiikan maahantuonnista.
Samalla Johannan sisällä kyti into yrittämistä kohtaan. Jo vuosia ennen oman yrityksen perustamista, hän alkoi ihailla yrittäjyyttä.
”Oli kyseessä sitten siivousalan yritys tai maanrakentaja, mulla iski aina sellainen sisäinen tunne, että tuo on makeeta hommaa.”
Oman yrityksen perustamista Johanna kypsytteli pitkän aikaa.
”Opiskelin Aalto-yliopistossa liiketoiminnan johtamista ja hain teoriapohjaa. Pohdin myös pitkään oman yrittäjyyden muotoa. Vaikka työskentelin tuolloinkin maahantuonnissa, en heti ajatellut, että yritykseni keskittyisi maahantuontiin”, Johanna sanoo.
Kun idea oman yrityksen takan vihdoin muodostui, Johanna hakeutui Uusyrityskeskukseen. Sieltä hän sai korvaamattoman avun asiantuntijalta, joka oli lähes kaikesta eri mieltä kuin Johanna.
”Jouduin ihan toisella tapaa perustelemaan ja pohtimaan asioita sekä hänelle että itselleni. Ilman häntä en olisi pohtinut asioita niin perusteellisesti.”
Johanna tapasi asiantuntijaa muutaman kuukauden ajan. Siinä ajassa syntyivät esimerkiksi liiketoimintasuunnitelma ja yrityksen budjetti.
Koska Johanna oli jo tuossa vaiheessa päättänyt keskittyä luonnonkosmetiikan maahantuontiin, hänen piti myös ajoissa irtisanoutua sen aikaisesta työstään, jottei rikkoisi kilpailukieltoa.
”Itse yrityksen perustaminen tapahtui vain yhden lomakkeen täyttämisellä. Tärkeämpi juttu oli se kaikki pohdinta, mikä tehtiin ennen perustamista.”
Mutta vaikka Johanna oli suunnitellut kaiken huolella, pääsi yritys siltikin yllättämään.
Kun Johanna perusti yrityksensä maaliskuussa 2015, luonnonkosmetiikka oli nosteessa mutta läpimurtoa ei ollut vielä tapahtunut.
”Se tuli vasta jonkin aikaa yritykseni alun jälkeen.”
Siinä vaiheessa Johanna oli jo ehtinyt luoda yritykselleen verkostoja ja saada nimeä. ”Sitten se olikin menoa. Myynti vain räjähti käsiin”, hän kuvaa.
Vielä hetkeä aiemmin Johanna oli ajatellut, että pyörittäisi yhden ihmisen maahantuontifirmaa kotoa käsin ja olisi samalla enemmän lasten kanssa.
”Olin aina kuvitellut, että yrityksen suurin ongelma olisi se, miten varasto saadaan myytyä tyhjäksi. Mutta ongelma olikin, miten saadaan tuotteita tarpeeksi lisää, kun myyntiä oli niin paljon.”
Liikevaihdon kasvaessa myös yrityksen täytyi kasvaa. Johanna rekrytoi työntekijöitä ja hankki toimitiloja.
”Sen sijaan, että olisin pyörittänyt firmaa kotoa käsin ja ollut enemmän lasten kanssa, olinkin yhtäkkiä työantaja.”
Ensimmäisinä yrittäjyysvuosinaan Johanna teki valtavasti töitä. Hän ei missään vaiheessa ole halunnut jäädä johtajaksi taustalle vaan on ollut omien sanojensa mukaan ”hands on, kädet savessa”.
Alun hurjien vuosien jälkeen yrityksen meno on tähän päivään tultaessa tasaantunut. Se on ollut myös Johannan omien valintojen tulosta.
”Korona oli siinä mielessä hyvä asia, että se pakotti minut ja yrityksen työtekijät miettimään, mihin haluamme keskittyä. Tuolloin teimme monen mielestä rohkean ratkaisun ja karsimme isot asiakkuudet pois. Keskityimme tiiviimmin erikoisliikepuoleen.”
Johannan luonnonkosmetiikan maahantuontiyritys 4Dream toimii ainoastaan business-to-business -mallilla eli yritys myy tuotteita toisille yrityksille, ei suoraan kuluttajille. Asiakkaita ovat erikoisliikkeet, joista puolestaan kuluttaja-asiakkaat saavat kosmetiikkahankinnoilleen laadukasta palvelua.
Johanna hyödyntää joka päivä työssään myös sitä osaamista, mitä hän on saanut kauneudenhoitoalan perustutkinnosta.
”Esimerkiksi aina kun tulee uusi tuote ja tehdään käännöstyötä, mietitään samalla, voiko näin oikeasti sanoa ja onko todella mahdollista, että jokin raaka-aine vaikutta sanotulla tavalla. Koko ajan täytyy miettiä ihon toimintaa ja on pystyttävä perustelemaan, miksi tuote on hyvä ja miten se auttaa asiakkaita.”
Yrittäjän arki on edelleen kiireistä, vaikka nykyään Johanna pitääkin kiinni työajoista ja viikonloppuvapaista.
”Mutta kyllä yrittäjänä on erittäin vaikeaa olla ajattelematta työasioita vapaalla.”
Lomaa Johanna pitää viikon putkeen, koska sen jälkeen oma pää alkaa täyttyä niin paljon yrityksen asioista, että on parempi lähteä taas töihin.
”Toisaalta vastapainoa tuovat vapaus ja se palo, joka itsellä yrittäjyyteen on.”