Siirry sisältöön

Elämällä oppii! -valmennus

Kuvassa useita ihmisten käsiä vieretysten pitelemässä puusta kiinni. Kuva on kuvituskuva kokemusosaamisen elämällä oppii -valmennukseen.

Haluatko hyödyntää omia elämän kokemuksiasi ammatillisesti? Pohtia omaa osaamistasi ja elämänkokemuksiasi? Elämällä oppii! -valmennus tarjoaa mahdollisuuden pysähtyä, reflektoida yhdessä muiden kanssa ja saada uusia eväitä työhön. Tällä sivulla on kuvattuna Elämällä oppii!  -valmennuksen tausta, tavoitteet, sisältö ja menetelmät. Malli on myös vapaasti muokattavissa omaan tilanteeseen ja valmennettaville sopivaksi. 

Kehittämisprosessi

Kokemusosaamisen valmennus on syntynyt yhteiskehittämisprosessin tuloksena Kokonaisena työssä -hankkeessa (ESR+) 2023–2025. Alla olevasta kuvassa näkyy kehittämisprosessin eteneminen.  

Valmennuksen tietopohjana ja kehittämisen lähtökohtana on ollut kartoitus sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kokemusosaamisesta. Selvityksessä saimme vastauksia yli 500 opiskelijalta ja ammattilaiselta liittyen kysymyksiin omien elämänkokemusten hyödyntämisestä ammatillisesti. Selvitys toimi lähtökohtana työpajoille, johon osallistui yli viisikymmentä opettajaa, opiskelijaa ja ammattilaista eri puolilta Suomea. Työpajojen pohjalta luotiin ensimmäinen malli valmennukselle, jota päästiin testaamaan syksyllä 2023 ensimmäisessä pilotissa. Pilottiin osallistui pitkän kokemuksen omaavia ammattilaisia. Valmennus koostui kahdesta lähitapaamisesta ja kolmesta lyhyemmästä verkkotapaamisesta. 

Keväällä 2024 testasimme valmennusta verkko-oppimisympäristössä. Toiseen pilottiin osallistui pitkän kokemuksen omaavia ammattilaisia sekä sosionomi opiskelijoita, joista monet olivat opintojensa alkuvaiheessa. Kolmas valmennuspilotti alkoi syksyllä 2024 ja päättyi helmikuussa 2025. Osallistujina oli erikoisammattitutkintoa suorittavia ammattilaisia. Osallistujilta kerättiin valmennuksista palautetta ja sisältöä kehitettiin koko prosessin ajan. Keväällä 2025 valmennusmalli viimeisteltiin sekä mallinnettiin. Löydät tietoa valmennuksesta Kokemusosaamisen voima -julkaisun artikkelista, Innokylästä sekä näiltä sivuilta. 

Elämällä oppii! -valmennuksen kehittämisprosessin vaiheet kuvattuna ympyrän muodossa. Ympyrässä viisi värillistä kohdetta, joissa otsikot: 1 tiedonkeruu ja kartoitus, 2 yhteiskehittämisen työpajat, 3 1. valmennuspilotti, 4 2. valmennuspilotti, 5 3. valmennuspilotti, 6 valmennusmallin viimeistely ja julkaisu.

Tavoite

1.Kokemustiedon ja –osaamisen kiinnostavuuden lisääminen ja arvon nostattaminen
2.Kaikenlaisen kokemuksen normalisoinnin edistäminen työyhteisössä
3.Omiin kokemuksiin liittyvän osaamispotentiaalin tunnistaminen, sanoittaminen ja ammatillinen hyödyntäminen 

Piirroskuvassa, jonka otsikko on “Elämällä oppii! -valmennuksen tavoitteet”, seisoo etualalla neljä sosiaali- ja terveysalan henkilöä. Heidän yläpuolellaan on kolme post-it lappua, joissa lukee valmennuksen tavoitteet:   1.Kokemustiedon ja –osaamisen kiinnostavuuden lisääminen ja arvon nostattaminen   2.Kaikenlaisen kokemuksen normalisoinnin edistäminen työyhteisössä   3.Omiin kokemuksiin liittyvän osaamispotentiaalin tunnistaminen, sanoittaminen ja ammatillinen hyödyntäminen

Elämällä oppii! -valmennuspilotteihin osallistuneilta kerättiin palautetta. Ohessa joitakin lainauksia kehittämistyöpajaan osallistuneilta. 

Vaaleanpunaisella taustasävyllä olevia puhekuplia. Kuvassa otsikko: ”Ajatuksia elämällä oppii! -valmennuksesta. Lainaukset Elämällä oppii! -valmennuksen kehittämistyöpaja 03/2025. Puhekuplissa tekstit:   - Valmennus toimi hyvin osana muita opintoja.   - Rohkeus tuoda esille omia kokemuksia.   - Tuli ymmärrys siitä, miten monella sote-alan työntekijällä on omia kokemuksia ja samankaltaisia kokemuksia kuin asiakkaille esim. yksinäisyys.   - Vahvistui ajatukset rooleista ja siitä millaisia rooleja itsellemme otamme.   - Ammattilaisen ei tarvitse olla yli-ihminen.   - Ammattilaisen kokemusosaaminen auttaa asiakkaan asemaan asettumisessa.

Valmennuspolku

Elämällä oppii! -valmennus koostuu viidestä valmennuskerrasta, joissa jokaisessa on oma teemansa. Valmennuksen kesto on arviolta 18 h sijoitettuna noin 2 kuukauden pituiselle ajanjaksolle. Huomioithan organisoinnissa valmennuskertoihin sekä suunnitteluun menevän ajan. Varaa riittävästi aikaa valmennuspäivien rakentamiseen esim. aiheet, ulkopuoliset luennoitsijat, kotona ja valmennuspäivinä tehtävä harjoitukset. Jätä aikaa myös valmennuskertojen purkuun.   

Valmennuksen teemat: 
📌 kokemusosaaminen 
📌 asenteet ja ammatti-identiteetti 
📌 elämänkokemusten tunnistaminen, sanoittaminen ja hyödyntäminen
📌 kokemusosaamisen hyödyntämisen periaatteet 
📌 soveltaminen työyhteisössä 

Voit itse päättää millä tavoin toteutat aiheet, eli pidetäänkö teemasta luento, toiminnallinen harjoitus, ryhmätehtävä vai jotakin ihan muuta. Voit myös päättää, mitkä harjoitukset tehdään itsenäisesti kotitehtävinä ja mitkä tehdään yhdessä valmennuspäivien aikana. Kotona tehtävissä harjoituksissa voit halutessasi hyödyntää jotakin itsellesi tuttua verkko-oppimisympäristöä, mutta kotitehtävät on mahdollista toteuttaa myös muilla tavoin. Kokemusosaamisen materiaalipankki sivuilla olevaa materiaalia voit käyttää valmennuspäivien tukena. Sivuilta löytyviä tallenteita, julkaisuja ja blogeja voit käyttää keskustelun avaajina tai pohjina harjoituksille.

1. Kokemusosaaminen

Tavoitteet osallistujille 
🔹 Hahmotat valmennuksen tavoitteita, työtapoja ja sisältöjä suhteessa itseesi ja työympäristöösi 
🔹 Perehdyt turvallisemman tilan periaatteisiin 
🔹 Esittäydyt ja tutustut toisiin 
🔹 Tutustut kokemusosaamisen käsitteistöön 

Menetelmät 
📌 Luento
📌 toiminnalliset tutustumistehtävät
📌 läsnäolo-harjoitus
📌 ryhmäkeskustelu
📌 pienryhmäkeskustelu
📌 dialogi omien kokemusten hyödyntämisestä
📌 itsenäisesti tehtävä elämäntarina-tehtävä 

Huomioitavaa

  • Ensimmäisellä kerralla on tärkeä kiinnittää huomio turvallisemman tilan luomiseen ja luoda yhteiset suuntaviivat prosessilleKeskustelkaa yhdessä siitä, mitä turvallinen ja toimiva ryhmätyöskentely tarkoittaa. Kirjatkaa ylös yhteiset pelisäännöt, ne voivat olla esillä valmennuksen aikana. 
  • Elämällä oppii! -valmennus on tehty osallistujiaan varten. Anna osallistujille mahdollisuus vaikuttaa valmennuksen sisältöön ja etenemiseen. Kysy heidän toiveitaan ja odotuksiaan, ja pyri huomioimaan niitä valmennuksen aikana. Tämä lisää sitoutumista ja motivaatiota. 
  • Toiminnallisia menetelmiä kannattaa käyttää tutustumisessa.  Tavoitteena on luoda rento ja avoin ilmapiiri, jossa osallistujat voivat tutustua toisiinsa ja valmentajaan. 
  • Valmentajana ole läsnäoleva ja kuunteleva. Tarjoa mahdollisuus palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen.  Ole valmis tarjoamaan tukea tai ohjaamaan eteenpäin. Muistuta osallistujia siitä, että valmennus ei ole terapiaa. 
  • Huomioi tilan järjestelyt. Jos valmennus pidetään läsnä, varmista, että tila on esteetön ja mukautettu osallistujien tarpeisiin. Aseta tuolit ympyrään tai muuhun tasa-arvoiseen muotoon, jotta kaikki voivat nähdä toisensa ja osallistua keskusteluun. 
    • Etävalmennuksessa muistuta osallistujia siitä, että he voivat valita itselleen sopivan ympäristön, jossa he voivat keskittyä ja osallistua aktiivisesti. Kannusta heitä pitämään kamera päällä, jos se on mahdollista ja mukavaa. 

2. Asenteet ja ammatti-identiteetti

Tavoitteet osallistujille 
🔹Hahmotat omia ja muiden asenteita ja arvoja kokemusosaamiseen liittyen
🔹Tunnistat ja reflektoit ammatti-identiteettisi osatekijöitä 
 
Menetelmät 
📌 Luento Kokemusosaamisen hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla -julkaisuun perustuen 
📌 Asenne-jana  
📌 Oman käyttöteorian rakentaminen piirtäen ja kirjoittaen 
📌 Pienryhmäkeskustelut 

Huomioitavaa 
Lisätietoja kokemusosaamisen ja ammatti-identiteetin luennosta saa Hanna Jakobssonilta. 
 
Esimerkki toisesta valmennuskerrasta
12.30 Tervetuloa, päivään virittäytyminen  
12.40 Kokemusosaaminen ja asenteet  
13.10 Hanna Jakobsen: Kokemusosaaminen ja ammatti-identiteetti 
14.00 Tauko  
14.20 Hanna Jakobsson: Kokemusosaaminen ja ammatti-identiteetti  
15.55 Päivä päättyy

Alla olevassa kuvassa on kuvattu harjoitus, jota voi hyödyntää Elämällä oppii! -valmennuksessa tai muussa soveltuvassa toiminnassa. Harjoituksen nimi on: Kokemustausta sosiaali- ja terveysalan ihmisellä. Harjoituksen tarkoituksena on saada tekijä pohtimaan millaisia ajatuksia ja asenteita henkilöllä on kokemusosaamisen hyödyntämisestä sote-alan tehtävissä. Omia vastauksia voi käydä vertaamassa hankkeessa tuotetun raportin tuloksiin SOSIAALI- JA TERVEYSALAN AMMATTILAISTEN KOKEMUSOSAAMINEN – Tunnistaminen, hyödyntäminen ja merkitys opinnoissa ja työssä. 


3. Elämänkokemusten tunnistaminen, sanoittaminen ja hyödyntäminen

Tavoitteet osallistujille 
🔹Tunnistat ja sanoitat merkityksellisen elämänkokemuksen 
🔹Reflektoit omien elämänkokemusten ja ammatti-identiteetin ja asiakastyön teemoja 
🔹Tutustut itsemyötätuntoon
🔹Opit kokemusosaamisen hyödyntämisen tapoja

Menetelmät 
📌 Elämäntarina-tehtävän purku
📌 Elämänkokemusten reflektointiin kannustava tehtävä
📌 Pari-ja pienryhmäkeskustelut
📌 Itsemyötätunto-harjoitukset
📌 “Keskustelu kokemusosaamisesta”-nauhoite

Huomioitavaa 
Kolmannen valmennuskerran keskiössä on omat elämänkokemukset, niiden tarkastelu ja sanoittaminen sekä niiden hyödyntäminen työympäristössä. Huomioi turvallisemman tilan toteutuminen ryhmässä. Tärkeää on muistuttaa osallistujia vapaaehtoisuudesta, mitään ei ole pakko jakaa. Työväline omien kokemusten tarkasteluun on itsemyötätunto. Kolmannella valmennuskerralla voit hyödyntää materiaalipankista löytyvää tallennetta, jossa Seija Laine kertoo kokemusosaamisesta ja sen merkityksestä. Tallenteen katselun jälkeen voi yhdessä pohtia, millä tavoin kokemusosaamista voi eri työtehtävissä hyödyntää ja miten kokemusosaaminen näkyy omassa organisaatiossa. Seuraavia kysymyksiä voi hyödyntää: 
– Miten kokemusosaaja hyödynsi elämänkokemuksia erilaisissa työtehtävissä ?  
– Miten omassa työyksikössä suhtaudutaan kokemusosaamiseen?  

Esimerkki kolmannesta valmennuskerrasta 
12.30 Tervetuloa 
12.45  Itsemyötätunto 
13.15 Elämänjana-tehtävän tarkastelu 
13.30 Oman elämänkokemuksen havainnointiharjoitus  
Tauko 
14.30 Keskustelu kokemusosaamisesta / Seija Laine 
Yhteistä keskustelua aiheesta 
15.30 Kehittämistehtävän aloitus 
15.45 Yhteenveto ja päätös 

Harjoitus: Oman kokemuksen tarkastelu –ajatukset, tunteet ja toiminta  

  • Merkittävät elämänkokemukset voivat aiheuttaa ajatuksia, tunteita sekä toimintaa, joka voi olla tiedostamatonta. Tämän harjoituksen avulla voi tarkastella jotakin itselle merkityksellistä kokemusta ja huomioida millaisia ajatuksia, tunteita, kehon tuntemuksia ja toimintaa se aiheuttaa.  
  • Rohkaise osallistujia valitsemaan sellainen merkityksellinen kokemus, joka liittyy omaan ammatti-identiteettiin tai asiakastyön teemoihin. Kokemus voi olla myönteinen tai haastava. 
Kuvaus harjoituksesta, jonka avulla voi pohtia jotakin omakohtaista kokemusta ja siitä aiheutuneita ajatuksia, tunteita, kehon tuntemuksia ja toimintaa. Harjoitus pohjautuu www.mielenterveystalo.fi sivuilla olevaan ahdistuksenhallinnan omahoito harjoitukseen.Harjoitus: Oman kokemuksen tarkastelu –ajatukset, tunteet ja toiminta alt teksti: Kuvaus harjoituksesta, jonka avulla voi pohtia jotakin omakohtaista kokemusta ja siitä aiheutuneita ajatuksia, tunteita, kehon tuntemuksia ja toimintaa. Harjoitus pohjautuu www.mielenterveystalo.fi sivuilla olevaan ahdistuksenhallinnan omahoito harjoitukseen.

4. Kokemusosaamisen hyödyntämisen periaatteet

Tavoitteet osallistujille 
🔹 Hahmotat oman kokemuksen ammatillisen hyödyntämisen paikkoja, rajoja ja periaatteit
🔹 Hahmotat omia ja muiden vahvuuksia 

Menetelmät 
📌 Läsnäoloharjoitus 
📌 Alustus kokemusosaamisesta materiaaleihin pohjautuen 
📌 Pari- ja ryhmäkeskustelut 
📌 Case-tehtävä 

Huomioitavaa 

Neljännen valmennuskerran aikana syvennytään oman kokemuksen ammatillisen hyödyntämisen rajoihin ja periaatteisiin. Missä, miten ja milloin omaa kokemusta voi hyödyntää ja milloin ei? Millaisia rajoja oman kokemuksen ammatilliseen hyödyntämiseen liittyy? On tärkeä muistaa, että jokaisellahan on oma uniikki kokemuksensa mutta samankaltaisista kokemuksista voi myös löytyä yhteisiä piirteitä.

Neljännen valmennuskerran keskeisenä työtapana on case -tehtävä, jossa luodaan tilanne kokemusosaamisen onnistuneesta ja epätarkoituksenmukaisesta hyödyntämisestä työntekijä/asiakas kohtaamisessa.  

Valmennuskerran voi aloittaa omien vahvuuksien tutkimisella. Hanki vahvuuskortit ja levitä ne pöydälle. Osallistujat valitsevat kaksi vahvuutta, jotka tunnistavat itsessään. Pareittain voi käydä keskustelun siitä, miten nämä vahvuudet ilmenevät, hyödynnättekö niitä työssä? Vahvuudet voidaan käydä läpi myös ryhmässä. 
 

Valmista osallistujia siihen, että seuraava kerta on viimeinen valmennuskerta. Muistuta osallistujia kehittämistehtävän paketoinnista ja ohjeista sen esittäminen viimeisellä valmennuskerralla.  

Esimerkki neljännestä valmennuskerrasta 
12.30 Valmennuspäivän aloitus, läsnäolo- /itsemyötätunto-harjoitus
12.45 Kuulumiskierros  
13.00 Alustus: Vahvuudet > Harjoitus:  Omat vahvuudet   
13.30 Alustus: Kokemusosaamisen hyödyntäminen työelämässä >Yhteistä keskustelua aiheesta 
Tauko
14.30 Pienryhmätehtävä: Pahin ja paras tapa hyödyntää kokemusosaamista >Tehtävän purku yhdessä
15.45 Ohjeistus kehittämistehtävän esittelyyn viimeiselle valmennuskerralle 
15.50 Päätöskierros esim.> Mitä jäänyt päällimmäiseksi päivästä mieleen? 
16.00 Päätös 

5. Soveltaminen työyhteisössä

Tavoitteet osallistujille 
🔹 Osaat hyödyntää kokemusosaamista omassa työyhteisössäsi ja tuoda sen hyötyjä esille 
🔹 Opit kokemusosaamisen erilaisista soveltamisesta ja sen mahdollisuuksista 
🔹 Yhteisen valmennuspolun yhteenveto ja päättäminen 

Menetelmät 
📌 Kehittämistehtävä 
📌 Pienryhmä/ryhmä -keskustelut 


Huomioitavaa 
Viimeisenä valmennuspäivänä keskitytään esittelemään yksin tai työryhmässä tuotetut kehittämistehtävät. Valmennuspäivänä jaetaan myös ideoita ja ajatuksia, joita valmennuksen aikana on syntynyt. Valmennuspäivän tavoitteena on osata hyödyntää omaa kokemusosaamista työtehtävissä työyhteisössä tarkoituksenmukaisella tavalla. Valmennuspäivän aikana pohditaan, miten kokemusosaamisen hyödyntäminen näkyy omassa tiimissä, työyhteisössä ja organisaatiossa. 

Esimerkki viimeisen valmennuskerran kulusta 
12.00 Aloitus: Läsnäoloa ja reflektointia
                        🔹 Lyhyt läsnäoloharjoitus 
                        🔹 Kierros: Mitä opin? Mitä oivalsin? 
 Tavoite: Avoin ja turvallinen ilmapiiri 
12.20 Kehittämistehtävät esiin 
                         🔹 Ryhmät esittelevät työnsä 
                         🔹 Yhteinen keskustelu: 
                              >   Miltä tekeminen tuntui? 
                              >   Miten työpaikalla suhtauduttiin? 
                              >   Elääkö  vertaisryhmä/kokemusvalmennuksen jälkeenkin? 
                              >   Miten kokemusosaamista voi jatkossa hyödyntää? 
                              >   Millaisia oivalluksia syntyi? 
13.45 Yhteenveto: Mistä lähdettiin, mihin päädyttiin? 
                         🔹 Teemojen kertaus 
                         🔹 Pohdinta: Miten oma ajattelu ja työote ovat muuttuneet? 
14.30 Palaute ja arviointi 
                        🔹 Mikä toimi hyvin? 
                        🔹 Mitä voisi tehdä toisin? 
                         >  Palautetta hyödynnetään kehittämiseen 
 15.15 Juhlistaminen ja päätös 
          Kiitokset & onnistumisten juhla. Symbolinen päätöshetki: esim. yhteinen ele, kiitokset, pieni juhla 

Hyödyllisiä linkkejä:

Kokemusosaamisen voima sosiaali- ja terveysalalla – Theseus Harju, H. (toim.). (2025). Kokemusosaamisen voima sosiaali- ja terveysalalla. Diakonia-ammattikorkeakoulu.  

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kokemusosaaminen – Tunnistaminen, hyödyntäminen ja merkitys opinnoissa ja työssä – Theseus Harju, H. (2023). Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kokemusosaaminen – Tunnistaminen, hyödyntäminen ja merkitys opinnoissa ja työssä. Diakonia-ammattikorkeakoulu.  

Elämällä oppii! -kokemusosaamisen valmennus | Innokylä