
Avun pyytäminen ei ole aina helppoa, mutta teknologia voi madaltaa kynnystä hakea tukea. Näin kokee myös Suomen Diakoniaopiston opiskelija Jenna.
Jenna valmistuu maaliskuussa Suomen Diakoniaopistosta lähihoitajaksi. Hän on opiskellut oppisopimuksella, eli suurin osa opiskeluajasta on mennyt työpaikalla oppien. Opintojen tietyissä vaiheissa Jennalta on tiedusteltu tekstiviestitse, tarvitseeko hän tukea.
“Viimeisimmässä viestissä kysyttiin, tarvitsenko apua jatko-opintojen tai työnhaun kanssa. Vastasin heti, että kyllä tarvitsen”, Jenna kertoo.
Tekstiviestit lähetti SDO-botti, joka on esimerkki teknologian hyötykäytöstä ammatillisessa koulutuksessa. Botin on kehittänyt Annie Advisor nimenomaan oppilaitosten käyttöön. Laajemmin se tunnetaan myös nimellä Annie-botti, mutta Suomen Diakoniaopistossa haluttiin antaa työkalulle helposti kouluun yhdistettävissä oleva nimi.
Teknologian avulla voidaan parantaa opiskelijoiden hyvinvointia, opintojen sujuvuutta ja työllistymistä.
”Käytännössä opiskelijat saavat sovituissa opintopolun kohdissa SDO-botilta tekstiviestin, jossa kysytään, tarvitseeko opiskelija tukea ja millaisiin asioihin”, kertoo opinto-ohjaaja Anna Suvilaakso.

Tukea oikeaan aikaan – matalalla kynnyksellä ja nopeasti
Yksi tärkeä kohta opintopolulla on valmistumisvaihe. Tutkimusten mukaan vain noin viidesosa tukea tarvitsevista opiskelijoista pyytää apua. Myös Jenna kertoo, ettei hän ilman SDO-bottia olisi saanut aikaiseksi hakea tukea urasuunnitteluun.
“Opinto-ohjaaja otti heti vastaustani seuraavana päivänä yhteyttä ja sovimme Teams-palaverin, jossa sain tosi hyödyllisiä vinkkejä. Koin palvelun tarpeelliseksi ja luotettavaksi.”
Botti ei siten korvaa ihmistä, vaan se tarjoaa opiskelijalle apua juuri oikeaan aikaan ja madaltaa kynnystä avun pyytämiseen. Kyselyiden lähettäminen kaikille ennalta määritellyille opiskelijaryhmille vähentää myös sattumanvaraisuutta ja tilanneriippuvuutta tuen tarjoamisessa. Chatbotin kautta tuki on opiskelijalle vain tekstiviestin päässä, ja viestiin vastaaminen on usein helpompaa kuin oma-aloitteinen yhteydenotto tuen tarjoajaan. Esimerkiksi halu pärjätä itsenäisesti, ja avunpyytämiseen liittyvä häpeän tunne tai jaksamattomuus voivat olla esteenä opiskelijan aktiiviselle tuen hakemiselle.
“Etenkin piilevien tuentarpeiden tunnistamisessa lähestymistapa sopii hyvin. Haluamme tarjota tukea ennaltaehkäisevästi ja samalla viestiä, että oppilaitoksessa välitetään opiskelijoista. Tavoitteena on myös vähentää keskeyttämis- ja lopettamisriskiä”, Anna Suvilaakso kertoo. “Vastauksen perusteella tukipyyntö siirtyy automaattisesti oikealle tuen tarjoajalle. Tämä voi olla esimerkiksi omaopettaja, opinto-ohjaaja tai opiskeluhuollon ammattilainen.”
Teknologia apuna opiskelijoiden tavoittamisessa
Botin rakentaminen Suomen Diakoniaopistolla alkoi vuonna 2021 osana Opetushallituksen rahoittamaa Ohjaus tavoittaa -hanketta. Bottia hyödynnetään myös monissa muissa eri asteiden oppilaitoksissa sekä Suomessa että ulkomailla.
Annie Advisorin kanssa tehty yhteistyö ja botin kehitys on ollut alusta asti antoisaa. Bottia käyttävien oppilaitosten välille on myös syntynyt verkosto, jossa jaetaan kokemuksia niin palvelun käytöstä kuin opiskelijoiden tukemisesta ja kehitetään palvelua edelleen.
”Parhaillaan Annie Advisorilla on meneillään pilotteja botin seuraavasta tekoälypohjaisesta versiosta, joka tuo paljon uusia mahdollisuuksia tuen tarjoamiseen”, Anna Suvilaakso kertoo.
Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opintojen tukemiseen liittyvä teknologian hyödyntäminen on ollut tieteellisen tutkimuksen kohteena. Tutkimusten mukaan opiskelijat vastaavat chatbotin viesteihin aktiivisesti, mikä on näkynyt myös Suomen Diakoniaopistossa: botin vastausprosentti on vaihdellut 51–71 prosentin välillä.
Esimerkiksi vuonna 2024 SDO-botti tavoitti 1767 opiskelijaa ja erilaisia tukipyyntöjä syntyi 217. Tuen tarve (12 %) on vastaavalla tasolla kuin muissakin Annie Advisorin bottia käyttävissä oppilaitoksissa.
“Suomen Diakoniaopistolla bottiviestejä saavat ammatillista perustutkintoa suorittavat oppivelvolliset, oppisopimuksella opiskelevat ja valmistuvat. Tukea pyydetään erityisesti jatko-opintoihin ohjaukseen, työnhakuun, omaan hyvinvointiin ja opintojen etenemiseen. Oppivelvollisten hyvinvointi-teemoihin keskittyvässä kyselyssä nuoren tyypillisin vastaus on “Minua huolestuttaa moni asia”, mikä kertoo hyvinvointiin, kaverisuhteisiin ja opiskeluun liittyvien haasteiden moninaisuudesta”, Anna Suvilaakso kertoo.
SDO:lla bottia hyödynnetään tuen tarpeiden selvittämisen lisäksi myös valmistuneiden opiskelijoiden jatko-opintoihin ohjauksessa sekä kerätään tietoa valmistuneiden jatkopoluista ja työllistymisestä ammatillisen koulutuksen jälkeen.
Tietolaatikko: mikä on Annie Advisor?
– Annie Advisor on helsinkiläinen yritys, jonka missiona on tehdä avun pyytämisestä ja saamisesta helppoa opiskelijalle.
– Seitsemänhenkisessä tiimissä yhdistyy ymmärrys opiskelun haasteista, oppilaitosympäristöstä ja modernin teknologian mahdollisuuksista.
– Annieta käyttää tällä hetkellä yli 40 toisen ja korkea-asteen koulutuksenjärjestäjää.
SDO:n yhteistyö Annie Advisorin kanssa on alkanut v. 2021