Siirry sisältöön

Sosiaalisen markkinoinnin kokeilu, PHHyky

RahoittajaPäijät Hämeen hyvinvointikuntayhtymä
Hankkeen kesto01.09.2022 - 31.12.2023

Hankkeen tavoitteet

Alle 25-vuotiaiden maksuttoman ehkäisyn kokeilu Päijät-Hämeen hyvinvointialueella

Theatrum Olga kutsuttiin mukaan ilmaisun ehkäisyn sosiaalisen markkinoinnin kokeiluun. Teeman pohjalta syntyy materiaalia, trailereita, kuvia ja videoita -ja ennen kaikkea ammattitaitoa, osaamista opiskelijoille, jotka tulevina ammattilaisina osaavat tarpeen tullen ohjeistaa, neuvoa ja tukea nuoria asian tiimoilta. Pääministeri Marinin hallitusohjelma (2019) todetaan, että valtakunnallinen kokeilu ilmaisesta ehkäisystä toteutetaan. Kokeilu on osa Tulevaisuuden sosiaali – ja terveyskeskusohjelmaa, jolloin alueilla on mahdollisuus kehittää ja yhtenäistää nuorille suunnattuja seksuaaliterveyspalveluja. Päätös mahdollisesta jatkosta on hyvinvointialueilla.

Tavoitteena on palvelujen yhdenmukaisuus, saatavuus, laatu ja potilasturvallisuus. Palvelut kattavat raskauden ja seksitautien ehkäisyn, neuvonnan ja seksuaalikasvatuksen. Tarkoitus on edistää nuoren kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä, vähentää ei-toivottujen raskauksien keskeytyksiä sekä yhdenmukaistaa palveluja. Kokeilu alkoi 6.6. kaikissa Päijät-Hämeen kunnissa sekä Myrskylässä ja Pukkilassa ( Myrskylä ja Pukkila siirtyivät osaksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialuetta 1.1.2023) Maksutonta ehkäisyä ja ehkäisyneuvontaa tarjotaan koulu – ja opiskeluterveydenhuollossa sekä ehkäisyneuvoloissa.

#seksuaalihyvinvointi #terveys #ilmainenehkäisy #lupasanoeei #oikeusomaankehoon #seksuaalikasvatus
Tulevaisuuden sote-keskus-ohjelma

Syntynyt materiaali julkaistaan you-tbessa ja somekanavilla. Tuoreimmat päivitykset ja materiaalit löydät fb ja ig Theatrum Olga

Projektin yhteyshenkilö on Lasse Kantola

Hankkeen toteutus

Theatrum Olgan opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat 5 markkinointivideota ja traileria projektin sosiaalisen markkinoinnin alustoille. Projektista syntyi myös valokuvia ja opetusmateriaalia, joka avautuu qr-koodeilla. Opiskelijat osallistuivat koulutukseen ja saivat infon, tiedon, osaamisen ja opin maksuttoman ehkäisyn kampanjasta ja veivät tietoa kentälle nuorisotaloille ja top-paikkoihin. Syntyneet videot saivat osakseen huomiota ja kiitosta. Ne toimivat apuna seminaarien ja koulutuksien alustuksissa ja teemaan johdatteluissa. Kuvat puhuivat nuorille nuorten kuvakieltä.

Lisätietoja hankkeesta

Hanke sai jatkoa vuodelle 2025

Hankkeen tulokset

Opetusmateriaalit, videot ja valokuvat. Koulutus ja asiantuntijuus kentälle ja top-paikkoihin

Suomen Diakoniaopisto Lasse Kantola lasse.kantola@sdo.fi +358 40 557 1749