| Rahoittaja | Opetus- ja kulttuuriministeriö |
|---|---|
| Hankkeen kesto | 01.03.2024 - 31.07.2025 |

Hankkeen tavoitteet
Hankkeessa syvennetään ja juurrutetaan aiemman hankekauden aikana yhteiskehittämällä luotua mallia, jossa matalankynnyksen tuki ja palveluohjaus on yhteisövalmentajien kautta opiskelijan saatavilla jokaisena koulupäivänä omassa oppilaitoksessa.
Hankkeen tavoitteena on
– jatkaa yhteisövalmentajien kampuksilla tekemää kohtaamistyötä sekä opiskelijoiden matalankynnyksen tukea ja palveluohjausta
– varmistaa opiskelijoiden yhdenvertainen oikeus palveluihin ja tasoittaa alueellisia eroja
– syventää yhteisöllisessä opiskeluhuollossa tehtävää yhteistyötä alueelliset tarpeet huomioiden
– vahvistaa kiusaamiseen puuttumista ja ennaltaehkäisyä restoratiivisin keinoin
Hankkeen toteutus
Hankkeessa jatketaan ja edelleen kehitetään yhteisövalmentajan työtä, jotta malli saadaan pysyväksi osaksi oppilaitoksen rakenteita. Yhteisövalmentajat toimivat opiskelijoiden rinnalla kulkijoina ja arjen yhteisöllisyyden rakentajina. Yhteisövalmentajien tiivis yhteistyö opiskeluhuollon, opiskelijayhdistyksen ja tutortoiminnan kanssa mahdollistaa opiskelijahuollon toimintamallien opiskelijalähtöisen kehittämisen. Yhteisövalmentajat koulutetaan restoratiivisen lähestymistavan työmuotoihin.
Hankkeen tulokset
Hankkeen toiminnan tuloksena yhteisövalmentaja -malli saatiin juurrutettua pysyväksi osaksi oppilaitostasoista työtä. Yhteisövalmentaja -mallin mukainen tehtävä kiinnittyy osaksi opiskeluvalmentajan työnkuvaa, jonka ansiosta opiskelijan kokonaisvaltainen tuki voidaan huomioida aiempaa paremmin. Työnkuvan keskeiset elementit tunnistettiin ja kuvattiin. Työnkuva ja sen osa-alueet ovat skaalattavissa myös muiden ohjaus- ja valmennushenkilöiden työnkuviin ja tarvittaessa jaettavissa eri toimijoiden tehtäviin. Tämän ansiosta voidaan todeta mallin juurtuneen osaksi oppilaitostasoista työtä myös tulevaisuudessa. Yhteisöllisen opiskeluhuollon/ opiskeluhyvinvointityön toimintamalleja on kehitetty ja ne on juurrutettu osaksi kampuskohtaista työtä. oppilaitostasoinen yhteisöllisen työn vuosikello kehitetty ja kuvattu. Lisäksi hankkeen toiminnan ansiosta keskeiset opiskeluhuollon toimijat ja yhteistyön tavat on tunnistettu ja kuvattu kampuskohtaisesti. Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja puuttuminen on nostettu yhdeksi painopisteeksi oppimisyhteisön strategiassa. Kampuksen häirintäyhdyshenkilön rooli liitettiin osaksi opiskeluvalmentajan työtä. Henkilöstö sai koulutusten avulla työkaluja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen. Opiskelijoiden kokemus kiusaamiseen, häirintään ja syrjintään puuttumisesta on vahvistunut.